Hoe word ik onaantrekkelijk voor het Coronavirus?

Corona heeft ons allemaal in de ban. Het effect is groot. Je hoort en leest er van alles over. Eigenlijk is er genoeg over te lezen en kijken. Ik wil graag met je delen wat je kunt doen om minder vatbaar te zijn voor corona, ofwel hoe maak ik me onaantrekkelijk voor een virus?

We weten allemaal dat we onze handen regelmatig moeten wassen. En dat ontsmettende handgels een goede aanvulling zijn als we in openbare plekken zijn.

Ik ben vooral gaan kijken naar wat het lichaam nodig heeft om de weerstand te verhogen. En daarnaast wilde ik graag weten wat ons meer vatbaar maak voor corona.

Corona is een virus en geen bacterie. Dit zegt Wikipedia over een virus: “Een virus is een microscopisch klein deeltje dat bestaat uit erfelijk materiaal, verpakt in een eiwitomhulsel. Virussen worden pas biologisch actief als zij cellen van levende organismen binnendringen.

Virussen hebben geen eigen voortplantingsapparaat en geen eigen stofwisseling. Ze zijn daarom volledig afhankelijk van gastheerorganismen. Er is geen sluitende definitie van leven, zodat er nog niet gezegd kan worden of virussen leven.”

Ze hebben ons dus nodig om te overleven. Ok… Wat kunnen we doen om onszelf minder aantrekkelijk te maken voor dit coronavirus.


Even een technisch stukje in een notendopje:

Dit doet een virus: We kennen allemaal de afbeelding van het coronavirus. Een bolletje met vele uitsteeksels. Deze uitsteeksels gebruikt het virus om zich te koppelen aan ons. Het koppelt zich aan onze cellen zodra hij aansluiting vindt. En dan stop hij zijn erfelijk materiaal in onze cel. Onze cel gaat zich kopiëren en zo breidt het virus zich uit. Van 1 naar 2 naar 4 naar 8 naar 16 etc….

Wat kun je doen? Zorgen dat het coronavirus zo weinig mogelijk grip kan krijgen op onze cellen. Yes! Klinkt goed! Maar hoe dan?

Onze cellen willen graag koppelen aan zuurstof, transportstoffen of voedingsstoffen. Dit noemen we een celstofwisseling. Zo gaan er stoffen de cel in en worden afvalstoffen afgevoerd. Een virus kan zich zo helaas ook makkelijk koppelen.  

Wat we kunnen doen is zorgen dat onze cellen meer keuze hebben aan belangrijke en gezonde stoffen welke de voorkeur hebben.
Deze nemen de plaatsen in waardoor een virus minder kans krijgt om ‘te koppelen’ aan onze cellen.


Op ieder potje past een deksel. En zo zijn er ook dekseltjes die passen i.p.v. een virus. Een stofje dat hier goed bij helpt is te vinden in fel gekleurde groente en fruit. Het zijn de ‘Flavonoïden’ die plekken in kunnen nemen.
Flavonoïden zijn vooral te vinden de schil van gekleurd fruit. Denk aan rode en blauwe bessen, bramen, frambozen, blauwe druiven, tomaten, rode kool, rode paprika, bietjes en bijvoorbeeld rode uien.

Daarnaast zitten flavonoïden ook in de witte delen onder de schil van sinaasappels en mandarijnen. Na het pellen blijven er altijd nog wat witte schil op de partjes achter. Deze zijn dus super gezond en bomvol flavonoïden!

Ook in groene thee zitten stoffen die voor onze cellen heel fijn zijn, waardoor de virussen zich  moeilijker koppelen aan onze cellen. Ze ‘bezetten’ als het ware plaatsen waar anders corona zou kunnen koppelen.

Een goede vitamine C is ook belangrijk voor een goed immuunsysteem. Vitamine C wordt voor veel processen gebruikt in het lichaam, voldoende inname is daarom van belang. In een sinaasappel zit ongeveer 40 mg, maar we hebben er minimaal 2000 mg per dag nodig.

Ga op zoek naar een goed opneembare variant. Vitamine C is beschikbaar in de (niet-zure) vorm van mineraal-ascorbaten (vitamine C gebonden aan een mineraal zoals calcium of magnesium) en Ester-C. Ingewikkeld? Laat je adviseren door een goede drogist.

Zink is ook belangrijk voor een goede gezondheid. Het is een onderdeel van onze enzymen, deze enzymen worden dagelijks ingezet bij vele normale processen in ons lichaam. Enzymen hebben de kracht om stoffen om te zetten naar een werkzame stof. Denk bijvoorbeeld aan je vertering, groei en herstel van weefsel, de hersenfunctie en om je afweersysteem optimaal te houden. We kunnen zink niet opslaan dus dagelijkse inname is van belang om het op niveau te houden.
Je vindt het in voeding zoals vlees, kaas, graanproducten, noten maar ook in schaal- en schelpdieren.

Vitamine D mag ook niet ontbreken in deze tijd. Het is van belang voor een goede levensverwachting en ondersteunt de gezondheid. Het is werkzaam in diverse weefsels, hersenen en onze organen.
Vit D maken we zelf aan, maar alleen als de zon sterk genoeg. Onze huid maakt vit D aan door zonlicht in de zomermaanden. Daarna loopt de zonkracht terug en neemt de aanmaak af. We slaan vit D wel op, maar ergens vanaf december/januari zijn we grotendeels door de voorraad heen en kunnen we wel wat extra Vit D gebruiken.
Vit D kunnen we ook uit voeding halen, denk aan roomboter, vette vis zoals zalm en makreel, uit lever en eigeel.

Daarnaast blijft het super belangrijk om voldoende te bewegen, doe dit ook in de natuur. Gezond te eten, maar niet te veel eetmomenten op een dag te hebben. Voldoende slaap is ook belangrijk voor een goede weerstand.

Boswandeling! Waarom wandelen in het bos gezond is? De bomen in het bos ‘ademen’ aerosolen uit. Deze hebben voor ons een heilzame werking. We ademen ze in bij een boswandeling. Aerosolen hebben bijzondere werking op onze gezondheid. Deze stofjes hebben een ontstekingsremmende werking en werken kalmerend. Ons interne stress-systeem komt zo tot rust.

Nu kun je zelf je gezondheid een boost geven. Laat me weten wat je het meest interessant vindt of waar je echt wat mee kunt.

> Deze blog is informatief bedoeld, er kunnen geen rechten aan worden ontleent. Zorg dat je zelf bewust bezig bent en blijft. Denk aan ieders gezondheid, heb respect voor elkaars keuze.

Eén antwoord op “Hoe word ik onaantrekkelijk voor het Coronavirus?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *